söndag 16 maj 2010

Stratford-upon-Avon

William Shakespeare, föddes 1564 i en liten stad bara 2 timmar härifrån. Så jag och Anette tänkte att vi måste passa på och besöka den här staden Stratford-upon-Avon, nu när vi har chansen! Det var en jättemysig stad och allt kretsade kring Shakespeare. Gatorna var döpta till Hamlet Street, William Street osv, det fanns Shakespeare-affärer överallt och vi såg till och med en gatuartist som var utklädd till Shakespeare's ghost! :) Vi såg William's barndomshem, ett fint gammalt hus mitt i stan. Mittemot fanns en jul-affär, som bara sålde julprydnader, trots att det är 223 dagar kvar till jul (enligt en skylt på dörren). Vi hade en mysig lunch-picknick vid Avon, floden. När vi var klara i staden åkte vi till Anne Hathaway's Cottege, huset där Shakespears fru växte upp, strax utanför stan. Det blev en god chokladtårta och jordgubbsmilkshake där. Efter att ha avslutat en underbar solig dag i vackra Stratford-upon-Avon, åkte vi till Coventry. Man skulle kunna säga att de är varandras motsatser, för Coventry är en ganska tråkig stad som jag har hört blev totalt bortbombad av tyskar förr i tiden och som därför inte har så mycket gamla fina byggnader, det är mer en bilindustristad nu. Jag och Anette gick runt i drygt en timme och tittade på staden, gick in i x antal £1-affärer och letade sen efter någonstans att äta middag. Tillslut blev vi för hungriga, så vi gav upp jakten och gick på McDonald's... På hemvägen njöt vi av de engelska landsvägarna, en vacker solnedgång och musik på hög nivå! Jag kommer sakna dessa härliga engelska road trips :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad roligt att du vill skriva till mig! :) Det gillar jag!